#37 – OEE eller Overall Equipment Effectivness

OEE – Overall Equipment Effectiveness

I forhold til strategioplægget så er introduktionen af et værktøj til systematisk opsamling af alle stopdata et naturligt næste skridt. Med tanken i det forbedrende niveau, så starter rejsen internt, med ’orden i eget hus’ og bliver til en tanke på tværs. Og i denne tanke så er OEE et velegnet værktøj. For tekniske stop alene bidrager sjældent med mere end omkring 10-20% af den samlede stoptid. OEE viser og medtager nemlig alle stop.

Udfordringer med OEE

Der er en overordnet udfordring med OEE. Implementeringen. Og årsagen til dette kan være at man ofte høre frasen: ”vi har købt en OEE-løsning”. OEE-systemet er desværre i sig selv ikke løsningen. Det er et værktøj. Man får heller ikke slået søm i ved at købe en hammer. Den er et velegnet værktøj til opgaven, men det kræver energi og resurser at få sømmet i.

Først og fremmest skal man vide hvad man gerne vil måle på og få de data. Det kan være meget overvældende at blive bombarderet med data og ikke have overblik over hvad vi ønsker at se. Derfor bør man starte med at finde ud af hvad man måler på. Nogen starter med at lave en manuel løsning med f.eks. et whiteboard. Nogen starter med en tællerløsning hvor man sætter en ”black box” for enden af linjen, som kan måle hvornår der kommer noget ud af linjen og hvor meget. En anden vej at gå er at lave rapporterne du ønsker at se og så den vej igennem finde ud af hvilke data du behøver.

En anden udfordring ved implementeringen ligger i dedikation af resurser. For der skal være resurser til projektet, når man køber ”løsningen”. Derudover skal der være resurser, der underviser og støtter dem der til dagligt bruger værktøjet, inden og under opstart. Vigtigst af alt er dog, at der er afsat resurser til driften. Til at lave rapporterne, til at forbedre og fikse ændringer der måtte komme.

Der skal naturligvis også være resurser til at arbejde med de udfordringer du står med. For OEE påpeger og til dels prioritere dine udfordringer, men OEE løser ikke dine udfordringer. Som et eksempel vil OEE rapporten vise dig at du bruger 12% af din tid på omstillinger og 7% på forebyggende vedligehold. Men OEE fortæller ikke noget om det er godt, og slet ikke hvad årsagen til det er. OEE forbedrer ikke noget i sig selv.

Så som konklusion: OEE er et værktøj, der bruges til at vise tilgængelighed, hastighed og kvalitet på udstyret. Det kan fortælle hvor tiden bruges og visualisere det. Men OEE fortæller ikke om det er godt eller skidt, fortæller ikke årsagen til det. Og OEE er et værktøj, der kræver at man tilfører det energi før det udfører sin opgave.

Resultater med OEE

Sikrer man sig at man får OEE implementeret og sikrer sig tilstrækkelige resurser, så er OEE et virkelig godt værktøj til mange ting.

Der hvor det særligt virker visuelt, er ved brug af vandfaldet. Her får man sit overblik over alle stop. Det er visuelt nemt at overskue og man får delt sine stopårsager op på de 6 store spild eller tab. De to første er tilgængelighedstab, de to næste er hastighedstab og de to sidste er kvalitetstab.

  1. Uplanlagte stop – Reparation, justeringer osv.
  2. Planlagte stop – Omstillinger, planlagt vedligehold, møder, pauser osv.
  3. Småstop – Tilretninger, ventetid, tomgang mm.
  4. Nedsat hastighed – Langsomme cyklusser og nedsat maskinhastighed (ift. ideel hastighed)
  5. Defekter (brok) – Produkter der skal smides væk eller genbearbejdes.
  6. Opstartsbrok – Kassationer ved opstart eller ved en justering eller indregulering.  

Det der virker ved at stille det op på denne måde er at det giver et billede af linjen holistisk set. Det betyder at alle fabrikkens perspektiver kan se på det og få forståelsen. Denne rapport kommer med andre ord hele vejen rundt.

En anden fordel med OEE er at du kan bruge dine data med forskellige tidsintervaller og til at arbejde med forskellige formål. På den korte bane eksempelvis pr. time, pr. skift eller pr. dag. Vil man kunne kigge hastighed og se om man er på planen. På længere sigt vil man kunne se mere på hvad der stopper maskinen og om man har gentagende stop. Hvis man kigger på stopårsager på den korte bane, vil man kunne fange noget der var en udfordring i dag, og måske misse en langt større udfordring, der har givet langt større tab over tid.

Den største fordel med at bruge et velimplementeret OEE-system, om det er en manuel løsning eller det helt store system, er samarbejdet. Vi begynder at tale om maskinen eller linjen sammen. Vi taler ud fra data, om hvad der i virkelighed er udfordringen og hvad der koster os mest effektivitet. 

Jeg håber dette har givet lidt refleksioner til din OEE implementering og hvis du har spørgsmål inden du går i gang eller oplever udfordringer så er du meget velkommen til at kontakte mig.

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: