#23 – Den strategiske position

Gap analysen som værktøj kan mere end bare at stille spørgsmål. Det er en god mulighed for at kommunikere med dine kollegaer, medarbejdere og med ledelsen. Derudover er den en mulighed for at prioritere dine strategiske tiltag, så i får hurtigst succes.

Før du går i gang

En ting man altid skal huske at have med i et strategisk oplæg er, at man skal have management buy-in. Det gælder ikke kun fra din egen chef, det gælder også for senior management. I høj grad når vi taler vedligeholdsstrategi. Det skyldes, at vores mål med dette er at forbedre vores pålidelighed på udstyret. Jeg vil komme ind på senere, at vedligehold kan tilskrives omkring 17% af årsagerne til tab i pålideligheden i vores produktion. Det vil sige under 1/5-del. De andre årsager ligger hos produktionen, HR, indkøb, salg og på topledergangen. Den største bidrager er med 22% Engineering.

Så før du begynder, så forvent ikke succes hvis ikke du har mandat fra ledelsen.   

Få viden fra hele organisationen

Gap analysen er et værktøj, der kan give dig overblikket over hvor du står lige nu. Det giver dig udgangspunktet for jeres vej frem. Det giver også en prioritering så I kan starte med det der skaber størst værdi for jeres virksomhed. Det er hovedformålet med analysen, men den kan også mere end det.

Den giver dig mulighed for på en struktureret måde at spørge hele vejen rundt i din organisation, hvordan de ser vedligeholdet. Det gælder fra direktøren til fejedrengen hvis man vil, men også på tværs. Så man kan spørge gennem produktionen, ingeniørafdelingen og kvalitetsafdelingen. Det er også vigtigt at få resultater fra din egen gruppe og her er det godt at det er et anonymt forum.

Når man nu kommer med spørgsmålene til den øvrige organisation, der tager udgangspunkt i ”World class”, så fortæller du også implicit hvad du stræber efter. Derfor er Gap analysen også en god måde at kommunikere strategien på. For det første gør du målet klart, du inkluderer dem i processen, og du viser efterfølgende synligt hvor du står. Dit udgangspunkt.

Netop ved at inkludere medarbejdere og ledere i processen, så er man med til at motivere til processen på en god måde efterfølgende. For, det er ikke en ekstern kilde der har kigget på tal og så forestiller dig potentialet. Her har vi været hele vejen rundt om vedligeholdet og Operational Excellence og det er jeres egen holdning til hvad problemet er og hvor I står.

Spørg!

Værktøjet er klassisk Gap model, hvor man ser på hvad målet er og kigger på det aktuelle. Ved at spørge bredt til dette, så får kan man herefter vise en ”kløft” mellem de to, altså Gap ‘et. Denne model består af de 9 emner fra vores strategiske Rubiksterning, og specifikke spørgsmål til hvor den adspurgte ser virksomheden eller afdelingen i forhold til dette.

Udgangspunktet er et spørgeskema med ca. 50 spørgsmål. Dette sendes ud til en gruppe af relevante eller udvalgte. De bør dække bredt og høj som lav i organisationen. Med besvarelserne, som udgangspunkt, interviewes de adspurgte. Det gøres for at luge ud i misforståelser og småfejl. Her er det også vigtigt at spørge dybere ind til spørgsmålene. For der er til hver spørgsmål mulighed for at kommentere det kvantitative svar. Disse kommentarer er guld værd. Man bør spørge anonymt, og interviewe med 3. part så medarbejdere forbliver tro mod deres holdning.

Efter spørgeprocessen så skal data analyseres og der skal laves en rapport. Det er normalt, at man får et radardiagram, eller edderkoppediagram, der viser øjebliksbilledet og holder det op imod målet, ligesom vist i figuren. Derudover får man en oversigt over udvalgte kommentarer og en rapport, der med erfaringer fra lignende virksomheder giver forslag til forbedringer. Konkrete tiltag, der kan igangsættes med det samme. Da denne Gap analyse tager udgangspunkt i Stenderup Pedersens strategimodel, så vil de fleste løsninger ligge inden for denne ramme. Det vil være specifikke værktøjer og fremgangsmåder.   

Næste skridt

Nu kender du din strategiske position, du har noget målt kvantitativt og kvalitativt, som du kan kommunikere opad i organisationen, til dine kollegaer og medarbejdere. Du har også specifikke handlinger at tage hul på. Så hvad er næste skridt?

Hvis du ikke allerede har det, så sikre dig, at du har topledelsens buy-in til denne rejse, hvis du er topleder, så husk at være ambassadør for projektet.

Det næste er, at kommunikér til alle hvad du ser, hvor du står og hvad løsningen er. Du kender måske godt løsningen, men du må have nogen med dig for at lykkedes.

Og naturligvis… læs denne bog først.

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: