Den gode vedligeholdsplan er et produkt til at få opdateret eller fremstillet en vedligeholdsplan for et udstyr eller kritisk linje. Produktet er bygget op omkring en workshop, som ligger centralt i forløbet. Men hvad sker der i workshoppen. Det vil jeg gerne beskrive i dette opslag
Hele forløbet dækker over 3 faser. Forberedelsen, workshoppen og efterbehandling. I dette indlæg tager vi et kig på det der sker i workshoppen.
Forløb af workshoppen.
Selve workshoppen løber over 2 til 3 dage, lidt afhængig af omfanget af opgaven. Jeg anbefaler egentlig at man tager det samlet i to eller tre hele dage, men det er muligt at dele det op i halve dage også. Grunden til at et samlet forløb er det jeg anbefaler, er effektiviteten. Det koster meget tid at skulle genopfriske og ”genstarte” processen efter hver pause. Når man kører et samlet forløb, så holdes fokus.
Intro
Man starter på første dagen, med lige at sætte rammen og skabe et fælles sprog. Det betyder at den første time sådan cirka underholder jeg med teori og begreber. Der er nogle begreber og vendinger man bruger i workshoppen, som det er vigtigt vi taler og forstår ens. Da vi også har medarbejdere med, som ikke er uddannet i vedligehold eller arbejder med det til dagligt, er det også en mulighed for at give dem et indblik i vedligeholdsteori.
Sæt rammen
Efter introduktionen og teorien så går vi ”i krig”. Vi sætter rammen og skaber os et overblik over maskinen eller linjen og bliver enige om dennes funktion. Overblikket bliver opdelt i stationer eller underfunktioner og disse vurderer vi kritikaliteten af, i forhold til linjen.
Kritikalitet
Kritikalitet i denne kontekst er konsekvens og hyppighed af kendte fejltilstande på linjen. Så når maskinen fejler, hvilken konsekvens har det for produktionen og hvad koster det at komme op at køre igen. Det vi søger med at udvikle en vedligeholdsplan, er at undgå at vi har alvorlige fejl, stop eller nedbrud på vores maskiner. Men et nedbrud eller stop behøver ikke være særligt alvorligt før det har en stor omkostning for os, hvis bare det sker hyppigt nok. Derfor er det næste parameter vi vurderer efter hyppigheden af fejltilstanden.
Pareto
Når vi så har et overblik over de overordnede funktioner på vores linje, ved vi også hvad vi skal arbejde videre med for at opnå den største gevinst. For det er med vedligeholdsplaner, som med meget andet så gælder Paretos princip også her. Praktisk betyder det, at kan vi eliminere 20% af de største fejl, vil vi fjerne 80% af stoptiden. Og da vi ikke kan nå det hele på to dage, kan vi til gengæld skabe overskuddet til at arbejde videre på de sekundære problemer.
Fejltilstande
Nå vi har valgt hvilke stationer vi skal arbejde videre med, så er opgaven at definere fejltilstandene på de stationer. Når det er gjort så er dagen gået i workshoppen. Som regel er folk godt brugte og fyldt med ny viden om deres eget udstyr.
Jeg bruger det resterende af dagen på at samle op på dagen og notere al det ’data’ vi har fået ud af dagen.
Dag 2
Dag 2 starter med et brag. Vi tager fat, enten fra en ende af eller efter kritikalitet, med at vurdere de fejltilstande vi har kortlagt dagen før.
Plant Poker
Vurderingen foregår hos os ved at bruge et værktøj vi har udviklet, som vi kalder ’Plant Poker’. I bund og grund er det et kortspil der hurtigt giver en subjektiv vurdering, der samtidig også er kvantificerbart. Det smarte er, at når gruppen kommer i gang så går det rigtig hurtigt at vurdere de enkelte fejltilstande.
Selvom det er super sjovt ”at spille kort”, så er det også hårdt at grave dybt i sine minder og erfaringer fra driften og skabe sin vurdering ud fra.
Uenighed skaber kollektiv viden
Det er påfaldende så ofte de medvirkende i workshoppen er enige om udfaldet, men bedre endnu er det når folk er uenige. For det skaber nogle super gode dialoger mellem funktioner som operatører, supportere, teknikere og ledere. Og det deler den viden man har haft individuelt og gør den kollektiv.
Når dag 2 er overstået, så er der så meget viden i banken hos mig at det skal læsses ud og bedømmes. Det foregår i den næste fase i den gode vedligeholdsplan, som vi kalder efterbehandlingen.