Produktet den gode vedligeholdsplan er lavet for at opdatere eller producere en vedligeholdsplan for en kritisk linje eller udstyr. Og et af de spørgsmål jeg oftest har fået i den forbindelse, er hvorfor ikke bruge leverandørens anbefalede vedligehold?

Først og fremmest skal det nævnes, at hvis man laver en garanti aftale hvori leverandørens vedligehold skal overholdes for garantien opretholdes, bør dette naturligvis gøres. Men genovervej om omkostninger for driftstop overstiger den mulige kompensation også gerne inden en garanti aftales. Alternativt er maskinproducenter opmærksomme på at deres vedligeholdsplaner er begrænsede eller meget brede i omfang og der kan ofte laves tilretninger.

Den operative kontekst

Når det er sagt er dette også hovedårsagen til at man skal lave sin egen vedligeholdsplan. Fordi  maskinleverandørens anbefalinger i en O&M manual enten er meget brede eller kun dækker et særligt driftsscenarie. Den Gode Vedligeholdsplan arbejder med et begreb der hedder ’den operative kontekst’ og det dækker over de særlige forhold, der gør sig gældende for dit udstyr.

Jeg plejer at bruge eksemplet med en EX-pumpe. Den helt samme pumpe kan eksempelvis både være installeret på en CIP linje på en pharma fabrik, i et renrum, eller den kan stå udenfor på en borerig i Nordsøen. Den samme komponent med det samme beskrevne vedligehold, dog er disse pumpers operative kontekst meget forskellig. Og derved også deres behov for vedligehold. Udover at miljøet pumpen står i er forskelligt, så kan den ene kører produkt 24/7, og den anden skal måske kun kører 3 gange om ugen. Den ene kører produkt med mange fremmedlegemer den anden et klinisk rent produkt. Den ene skal flyves (ud) med helikopter og den anden kan hentes med taxa ved havari… og så videre. Der er mange parametre der gør sig gældende!

Udbytte

Hvad får man så ud af at bruge tid og resurser på en ny vedligeholdsplan… Der er først og fremmest nogle direkte gevinster ved en god vedligeholdsplan, men der er også en del afledte effekter. Dem vil jeg gennemgå nedenfor.

Konkrete resultater

Når man bruger ’DGV’ så får man, som slutprodukt, en rapport der indeholder følgende konkrete produkter:

  • En liste med de vedligeholdsopgaver inkl. ATR (aktivitet, tid og resurse) og naturligvis interval.
  • En liste med alle observationer gjort i projektforløbet og ikke kun relateret til vedligehold. Jeg har f.eks. kommenteret på projektet, produktionen, kvalitet, sikkerhed, miljø og energiforbedringer.
  • Et overblik over alle vurderede fejltilstande i workshoppen.
  • En liste med konkrete forbedringstiltag
  • Og har man det ikke, så et oplæg til anlægshierarki eller Jobkort mm.
  • Det hele er samlet i en rapport hvor der også er lidt prosa omkring de enkelte observationer.

Direkte gevinster

Først og fremmest skal en god vedligeholdsplan gerne lede til:

  • Færre stop på linjen eller udstyret = Højere effektivitet
  • Bedre mulighed for planlægning og resursestyring
  • Mere i kontrol – Du styrer udstyret, det styrer ikke dig!
  • Du kan minimere din reservedelsbeholdning, da du ikke skal have alle dele til alle reparationer (altid)
  • Du har overblik over dine reservedelsleverandører, da du kender dine stop og ikke skal ud og finde en mulig leverandør når det er gået galt.

Afledte effekter

Udover de hårde forbedringer man får lavet ved at have en god vedligeholdsplan, så er der også nogle lidt blødere gevinster ved det.

  • Bedre samarbejde – Det tværfaglige arbejde i workshoppen får medarbejdere til at tale sammen om udfordringer på udstyret.
  • Mere ejerskab til udstyret – Medarbejdere der aktivt har bidraget til forbedringer, ønsker også at beholde det sådan.
  • Højere sikkerhed – Når man arbejde forebyggende kontra afhjælpende er risikoen for arbejdsulykker markant lavere. Undersøgelser har vist at risikoen faktisk er 5 gange højere.
  • Bedre arbejdsmiljø – Arbejde i usikkerhed og med lidt indflydelse på styring af arbejdet er stressende. Arbejder man forebyggende er man i kontrol

Dette er bare nogle af de effekter man får ved at have fokus på vedligeholdet. Derudover holder udstyret også længere og har en større kapacitet. Det kan udskyde investeringer til nyt udstyr og reducere energiforbruget.

Hvorfor vælge Stenderup Pedersen?

Hvis nu at det giver mening for dig, efter du har læst alt dette, at få lavet en ny vedligeholdsplan. Hvorfor så egentlig bruge os? Kunne du ikke bare gå i gang selv. Jo, det kan du helt sikkert. Det er bare min erfaring, at for man ikke struktureret det og lagt en plan, så bliver det ikke gjort. ”Men kan jeg så ikke bare få en anden i mit team til at gøre det?” spørger du så. Igen, Jo det vil du kunne, men jeg har været heldig at jeg har lavet disse workshops siden 2014 og derudover samlet set arbejdet med teknisk ledelse i over 20 år.

Men tag det ikke fra mig, her afslutningsvis så kan jeg komme med et par citater fra mine seneste kunder: Novo Nordisk og Lakrids By Bülow.

  • Mads, Novo Nordisk: imponerende og rart at Henrik kunne sætte sig ind i linjen så hurtigt
  • Kenneth, Novo Nordisk: Vi kendte til løsninger, men vi manglede en der kunne tage lead, det leverede Henrik.

Nick, Lakrids by Bülow: Der var en super dialog omkring tingene og en god styring af workshoppen. Og “Plant Poker” fungere virkelig godt til at danne et grundlag for kritikalitet.

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: